top of page
פוסטים אחרונים

והרי החדשות לסיכום הקיץ: היה חם. בהיבט של אירועי בטיחות!

הקיץ האחרון היה עמוס אירועי בטיחות מזון: סלמונלה בקורנפלקס ובטחינה גולמית, ליסטריה בסלטים מצוננים וסלמון מעושן והיד עוד נטויה...

סלמונלה הוא חיידק שחלק מהזנים שלו עלולים להיות פתוגניים לבני אדם ולגרום למחלות בדרכי העיכול. החיידק נמצא במעיים של בעלי חיים בעיקר בעופות ועלול להיות מועבר למזון באמצעות מגע עם חומר גלם מזוהם כגון ביצים טריות. שמירה על היגיינה וכללי בטיחות מזון בסיסיים מסייעת במניעת זיהום המזון בחיידקים פתוגניים בבית ובמפעל המייצר. החיידק רגיש מאוד לטיפול בחום ולכן פעולות כמו בישול, אפיה, צלייה וכיוב' ישמידו את החיידק במידה והוא בכל זאת קיים במזון.

מזון לח (אחוז מים גבוה) בטמפרטורת החדר המכיל חלבונים או/ו שומנים הינו קרקע פורייה להתרבות והתפתחות החיידק ולכן הרעלות מזון מחיידק זה מיוחסות בדרך כלל לצריכת מוצרים מסוג זה כגון מיונז. במוצרים יבשים מאוד כגון קורנפלקס גם אם החיידק ימצא הוא במצב הישרדות ולכן הוא אינו מתרבה. הרעלה לאדם תגרם מאכילת מזון שמכיל כמות משמעותית של החיידקים.

יש לציין שעל אף ריבוי מקרים בהם נמצאו בבדיקות מזון סלמונלה לא חלה עליה במקרי תחלואה בחיידק בבתי החולים. הסבר לכך יכול להיות שהחיידק שנמצא במוצרים לא הצליח להתרבות ולהוות גורם משמעותי למחלה.

ליסטריה הוא חיידק סביבתי והזן הפתוגני לאדם הוא ליסטריהמונוציטוגנס.

החיידק מצוי באדמה ועלול להימצא במאגרי מים החיידק מתרבה בקור (טמפרטורת המקרר) ולכן עלול להימצא במזונות המאוחסנים לאורך זמן בקירור כגון סלמון מעושן וסלטים. שמירה על היגיינה וכללי בטיחות מזון בסיסיים מסייעת במניעת זיהום המזון בחיידקים פתוגניים בבית ובמפעל המייצר. החיידק נהרס בחום ולכן פעולות כמו בישול, אפיה, צלייה וכיוצב' ישמידו את החיידק במידה והוא בכל זאת קיים במזון.

תחלואה מחיידק זה מיוחסת בדרך כלל לצריכת מוצרים כגון דגים בעישון קר, סושי סלטים מצוננים כיוצב' באוכלוסיות רגישות לחיידק. המחלה עלולה להתפתח בקרב אוכלוסיות רגישות כגון נשים בהריון, זקנים, פעוטות וחולים בעלי מערכת חיסון מוחלשת.

על מנת למנוע זיהום מוצרי מזון על יצרני המזון להפעיל מערכות של בקרה על איכות ובטיחות מזון, לבצע בדיקות לחומרי הגלם, קווי הייצור והמוצר הסופי באופן קבוע ושגרתי.

לינקים לכתבות מרכזיות המסכמות את משבר הסלמונלה של יוניליוור:

ושל טחינה "אחווה":

חפשו לפי תגים
אין עדיין תגים.
bottom of page